عضویت در سایت
نام محصول قیمت محصول تنظیمات
۲۲,۹۰۰ تومان
light box
امتیاز 5.00 پایان نامه بررسی رابطه بین مدیریت مشارکتی و میزان خلاقیت مدیران مدارس">

مديريت مشارکتي، فلسفه نويني است که با تأکيد بر مشارکت کارکنان در اداره امور سازمان‌ها و اعتقاد به تعهد و شأن و منزلت منابع انساني، دستيابي به کيفيت برتر زندگي کاري را هدف خود قرار داده است. اهميت مديريت مشارکتي تا بدان حدي است که دانش پژوهان از جمله (لي پرستون و جميز پست) يک دهه پيش مشارکت را «سومين انقلاب» در مديريت خواندند. مديريت مشارکتي ابزاري است بسيار کارآمد بر پايه انگيزش تحول ساز در مديريت، به گونه اي که با بکارگيري آن در کشورهاي توسعه يافته توانسته اند گام هاي بسيار بلند و سريعي در مسير توسعه و رشد بردارند صاحبنظران رشته مديريت عقيده دارند که مهمترين جهش تکنولوژي و اقتصادي همانا بکارگيري فراگير نظام مديريت مشارکتي است مهمترين عامل براي موفقيت سازماني که مي خواهد در جهت بهبود مداوم قرار داشته باشد

۲۲,۹۰۰ تومان – خرید
دسته بندی :

حجم : ۱ مگابایت
تعداد صفحات : ۹۰ صفحه
پسوند فایل : docx
پسوند فایل دانلود : ‌rar
قابلیت ویرایش : دارد
فهرست مطالب : دارد
منابع : دارد
پرسشنامه : دارد

 

پایان نامه بررسی رابطه بین مدیریت مشارکتی و میزان خلاقیت مدیران مدارس

 

پایان نامه  بررسی رابطه بین مدیریت مشارکتی و میزان خلاقیت مدیران مدارس مربوط به رشته مدیریت در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد تهیه و تنظیم شده است.

پایان نامه بررسی رابطه بین مدیریت مشارکتی و میزان خلاقیت مدیران مدارس در ۹۰ صفحه در قالب ورد و قابل ویرایش می باشد که شما بعد از خرید از سایت فروش فایل پرشین استور قادر به دانلود آن می‌باشد.

در زیر قستمی از متن پایان نامه به همراه فهرست مطالب برای شما عزیزان قرار داده شده است تا با مطالعه دقیق و اطلاع کامل از موضوعات اقدام به خرید فرمایید.

 

 

فهرست مطالب

 

فصل اول: کلیات تحقیق

۱-۱ مقدمه

۱-۲ بیان مسأله

۱-۳ اهداف پژوهش

الف) هدف کلی

ب) هدف های جزئی

۱-۳ فرضیات پژوهش

الف) فرضیه اصلی

ب) فرضیه های فرعی

۱-۵ ضرورت و اهمیت پژوهش

۱-۶ تعاریف متغیرها

 

فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق

 بخش اول: خلاقیت

۲-۱ مفاهیم خلاقیت

۲-۱-۱  خلاقیت به عنوان یک تولید

۲-۱-۲ خلاقیت به عنوان یک فرایند

۲-۱-۳ خلاقیت به عنوان یک مهارت

۲-۱-۴ خلاقیت به عنوان یک سری شرایط محیطی

۲-۲ خلاقیت چیست؟ و به چه کار می آید

۲-۲-۱ خلاق یعنی چه

۲-۲-۲ صفات یک فرد خلاق

۲-۳ مدیریت خلاقیت چیست

۲-۶ مفهوم خلاقیت

۲-۷ موانع به هدف رسیدن خلاقیت افراد

۲-۸ چگونگی خلاقیت

۲-۹ تعریف خلاقیت

۲-۱۰ آیا شما نیز خلاق هستید

۲-۱۲ شخصیت خلاق

۲-۱۳ ویژگیهای افراد خلاق

۲-۱۴ عوامل مؤثر در خلاقیت

۲-۱۵ اهمیت ساختار کلاس درس در رشد خلاقیت

۲-۱۶ عوامل ایجاد خلاقیت در کودکان

۲-۱۷ روش های گسترش خلاقیت

۲-۱۸ اصول پرورش خلاقیت

۲-۱۹  روشهای آموزش خلاقیت

۲-۲۰ برنامه ریزی برای استفاده از تمرینات پرورش خلاقیت

۲-۲۱ اصول تورنس در رابطه با خلاقیت

۲-۲۲ راههای پرورش خلاقیت

بخش دوم: مدیریت مشارکتی

۲-۲۳ تعریف مشارکت

۲-۲۴ تعریف مدیریت مشارکتی

۲-۲۵ سیر تکوین مدیریت مشارکتی

۲-۲۶ دلایل عمده تمایل به مدیریت مشارکتی توسط سازمان‌ها

۲-۲۷ ویژگیها و عناصر محیط مشارکتی

۲-۲۸  هدف مدیریت مشارکتی

۲-۲۹ مزایای مدیریت مشارکتی

۲-۳۰  نظریه‌های تببین کننده مدیریت مشارکتی

۲-۳۰-۱ نظریه‌های انگیزشی

۲-۳۰-۱-۱ تئوری انگیزه پیشرفت مک کله لند

۲-۳۰-۱-۲ تئوری دوعاملی انگیزشی هرزبرگ

۲-۳۰-۱-۳ نظریه انتظارات

۲-۳۱ الگوی اقتضایی

۱-۳۱-۱ الگوی تانن بام و اشمیت

۲-۳۱-۲ مدل مشارکت در تصمیم یا تئوری اقتضایی وروم، یتون و جاگو

۲-۳۲ ابعاد  مشارکت در تصمیم گیری

۲-۳۳ ویژگی های سازمان های مشارکت جو

۲-۳۴ اجزاء کلیدی برای اجرای مشا رکت کارکنان

۲-۳۵ بررسی پژوهش های انجام شده پیرامون موضوع خلاقیت و مدیریت مشارکتی

۲-۳۵-۱ پژوهش های انجام شده پیرامون موضوع خلاقیت و مدیریت مشارکتی در خارج از کشور

۲-۳۵-۲ پژوهش های انجام شده پیرامون موضوع خلاقیت و مدیریت مشارکتی در داخل کشور

 

فصل سوم: روش شناسی تحقیق

۳-۱مقدمه

۳-۲روش تحقیق

۳-۳ جامعه آماری

۳-۴ نمونه و روش نمونه گیری

۳-۵ روش ها و ابزار جمع آوری اطلاعات

۳-۶ ویژگی های فنی ابزار اندازه گیری

۳-۷ ابزار و روش های تجزیه و تحلیل داده ها

۳-۸ شیوه تجزیه و تحلیل داده ها

 

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها

۴-۱آزمون فرضیه ها

 

فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات

۵-۱ مقدمه

۵-۲ نتیجه گیری

۵-۳ پیشنهادهات

۵-۴ محدودیت ها

 

منابع و مآخذ

پرسشنامه

 

 

مقدمه

بررسی رابطه بین مدیریت مشارکتی و میزان خلاقیت مدیران مدارس

مشارکت یک مفهوم قدیمی است که ریشه در اداره امور عمومی و افکار مذهبی دارد. به عنوان مثال، مشارکت بر مبنای مشورت در اسلام تحت عنوان «شورا» مورد توجه قرار گرفته است. قرآن کریم به طور صریح مدیران را مکلف می کند در اموری که نیاز به تحقیق و تفحص دارد بر مبنای مشورت به تصمیم گیری بپردازند. مشارکت و مدیریت مشارکتی یعنی درگیر شدن کارکنان در فرایند تصمیم گیری، دعوت از همه افراد به تفکر استراتژیک و قبول مسئولیت فردی برای کیفیت کار و تولیداتشان، حمایت و پاداش رفتار کارکنان که از دید آنها لحظه به لحظه ارباب رجوع را ارضاء و عملکرد سازمان را بهبود می بخشد. در هر حالت، مدل مشارکتی، نظارت اصلی بر سازماندهی تربیت و راهنمایی کارکنان، همچنین خودکنترلی را مستثنی نمی کند(حبیبی، ۱۳۸۵). مدیریت مشارکتی از دیرباز با زندگی انسان پیوند داشته است و در سراسر روزگار راه فراگشت را پیموده است.  از دویست سال پیش مدیریت مشارکتی در نظام سیاسی کشورهای غرب را یافت و آرام آرام تحول و دگرگونی کارساز را پیموده و با گذر زمان در رویارویی با  انبوهی از دشواری ها چنان رشد و بالندگی یافت که سرانجام مردمان حق آن را یافتند تا در تعیین سرنوشت خویش مختار باشند و در طراحی آینده  خود مشارکت جویند(صرافی، ۱۳۸۷).

با توجه به رشد روز افزون دانش و فن آوری و تعامل ارتباطات و قرار گرفتن آموزش و پرورش در مسیر رشد و تعالی فرصت های رشد و آموزش رایگان و همگانی مبنای خود را بر پایبندی معلمان به رشد و استعدادهای ذاتی دانش آموزان پایه گذاری کرده، معلمان به عنوان ارکان اصلی تعاملات کلاسی، توانسته اند رشد توانایی های فرزندان مدارس را بهبود بخشند. دانش آموزان در شروع مهارتهای زندگی و توسعه دادن خلاقیت خود در تمام مراحل تحصیلی نیازمند عکس العمل از شیوه های خلاقانه معلمان خود هستند، معلم الگوی خلاقانه مسئولیت دهی به فراگیر می باشد و با عمل به موقع و به جا در امر پرورش دانش آموزان می تواند نقش موثری در ارتقاء تفکر سازنده و خلاق دانش آموز باشد، خلاقیت همراه با کنجکاوی هدایت گر، چراها و چگونه ها می باشد که ذهن فعال دانش آموزان را از ابهامات رها می بخشد و معلمین چون فانوسی روشن با صبر و درایت انگیزه این فراگیران منتظر در امر تربیت معنوی و آموزشی را رشد می دهند سپس مهارتهای زندگی و شیوه برخوردبا جوامع و همچنین شیوه های خود نظمی آموزشی را معلمان با خلاقیت در فراگیر رشد می دهند و به ثمر می رساند(جواهری، ۱۳۸۹).

 

 

 بیان مسأله

 

 مدیریت مشارکتی، فلسفه نوینی است که با تأکید بر مشارکت کارکنان در اداره امور سازمان‌ها و اعتقاد به تعهد و شأن و منزلت منابع انسانی، دستیابی به کیفیت برتر زندگی کاری را هدف خود قرار داده است(لباف و رنجبر،۱۳۸۱). مدیریت مشارکتی یک نظام نوین مدیریتی است که به طور کلی عبارت است از دخالت دادن کارکنان کلیه سطوح سازمان در فرآیند تبیین مشکل، تجزیه و تحلیل موقعیت و دستیابی به راه‌حل‌ها، به طوری که کارکنان از قدرت تصمیم گیری بالایی برخوردار شوند و با مدیران خود در کلیه مراحل هم فکری کنند(رابینز،۱۳۷۴). ویژگی بارز این نوع مدیریت به عنوان شالوده اصلی آن ایجاد هم‌فکری و همدلی بین مدیریت و کارکنان یک سازمان در همه زمینه‌ها و پدید آوردن سیستم و نظامی برای این منظور می‌باشد. نتایج تحقیقات متعدد گویای این است که مدیریت به سبک مشارکتی در سازمان تأثیرات مثبتی در ابعاد کارآفرینی دارد. نتایج مطالعات فرنچ و کوچ بیانگر این است که مشارکت کارکنان در تصمیم گیریها می‌تواند تغییر نگرش و همچنین در کاستن مقاومت در برابر تغییر موثر باشد. به طور کلی می توان گفت که مدیریت مشارکتی به طور اعم و مشارکت کارکنان به طور اخص در زمینه هدف گذاری، تصمیم گیری، حل مسأله و ایجاد تغییر و تحول در سازمان ها بخوبی می‌تواند در میزان کارآفرینی سازمانی تأثیر بسزایی داشته باشد. اما رشد و توسعه پدیده مشارکت در ایران هنوز در ابتدای راه است بنابراین راه رشد و توسعه آن چندان هموار نبوده و با موانع گوناگون روبروست. مشارکت در مدیریت سازمان‌ها سبب می‌شود تا کارکنان،‌ خود برای بالا بردن کیفیت و بهره‌وری در همه زمینه‌ها دلسوزی نشان داده و مستمراً‌ بر دلبستگی و تعلق اجتماعی آنها به هدفهای گروه افزوده شود. اما روند کلی در سازمانهای بخش دولتی و حتی خصوصی مؤید این مطلب است که وضعیت حاکم در این سازمان‌ها، سنتی و غیر کارآفرینانه می‌باشد‌، و طبیعتاً شرکتهای تولیدی از این قاعده مستثنی نیستند. آسیب‌شناسی نظام اداری کشور، گویای آن است که این نظام دیوان سالار، دچار عوارضی نامطلوب همچون فقدان روحیه مشارکت جویی، تمرکزگرایی و انعطاف ناپذیری است، کندی و پرپیچ و خم بودن انجام امور، غلبه روحیه بی‌اعتنایی نسبت به نتیجه کار، مسئولیت ناپذیری و فرافکنی‌، بهره‌وری پایین و ناکارآمدی است (الوانی، ۱۳۸۲). امروزه همه متخصصین اعتقاد دارند که تعلیم و ترتبیت زمانی بهترین  یادگیری را به بهترین نحو فراهم می کند که توام با عمل می باشد لذا هنر خلاقانه و فعالیت های هنری معلمان فرصت را برای یادگیری فراهم می کند خلاقیت نه تنها منجر به یادگیری عمیق تر می گردد و در ایجاد خود پنداره و پرورش مثبت افراد و افزایش توانایی قدرت تخیل و شکوفایی استعدادهای دانش آموزان موثر است، مهم ترین عاملی که می تواند سبب سازش درونی و اجتماعی دانش آموزان می شود هنر خلاقانه است، خلاقیت ترکیبی از مضمون، شکل و بیان است که کلیه ابعاد روحی و روانی فرد ر تحت تاثیر قرار می دهد ارتباط مستقیم خلاقیت معلمان با خلاقیت بارور شده دانش آموزان ادراک را گسترش داده و روند ترکیبی ذهن را عمق می بخشد نمایشی از ارائه مهارتهای زندگی و هنجارهای اخلاقی و نگرش و حسیاسیت های اجتماعی، توسط معلمان می تواند حواس هنری و ویژگی ها شخصیتی دانش آموز را توسعه دهد، علت ها و معلول آموزشی با مشاهده حرکات هماهنگ معلم به رشد شعور فرهنگی فراگیر کمک می کند تشویق شارکت خلاق با دادن پاداش به ایده ها و دستاورهای دانش آموزان باعث ارتقاء سطح دانش و کاربرد طلاعات در ارزیابی آنان می شود، مهارتهای زندگی نیز در کنار هنر و نجکاوی، پرورش خودکارآمدی را الگوی همیشگی نسل ها خصوصاً قشر آموزش و پرورش قرار می دهد. سازمان های آموزشی برای این که بتوانند در برار خواسته ها و الزامات جامعه با توجه به شرایط موجود آن دوام بیاورند و رشد سالم و معقول داشته باشند باید به خلاقیت[۱] توجه داشته باشند با توجه به تغییر و تحولات سریعی که در حال حاضر جامعه ما شاهد آن می بشد از قبیل عدم مهارت کافی زندگی دانش آموزان و همچنین عدم رشد صحیح خلاقیت دانش آموزان در مسائل مهارتهای زندگی نظام آموزشی جامعه ما با مسایل و مشکلات زیادی مواجه است لذا برخورد صحیح با این مسایل و مشکلات و ارائه راه حل های موثر و مفید نیازمند معلمان مبتکر و خلاقی است که قادر باشند با ایجاد تدابیر و شیوه های مناسب زمینه های لازم برای کسب مهارت های زندگی و مهارت های حل مسئله در محیط آموزشی و اجتماعی را برای دانش آموزان فراهم کنند(گراس وجی، ۱۳۶۹).

 

 اهداف پژوهش

 

الف) هدف کلی:

 بررسی رابطه بین مدیریت مشارکتی و میزان خلاقیت مدیران مدارس ابتدایی شهرستان نیشابور در سال ۱۳۹۴

 

ب) هدف های جزئی:

۱.     بررسی رابطه بین چگونگی تصمیم گیری مدیران با مهارت های حل مسئله معلمان

۲.     بررسی رابطه بین تعامل مدیر مدرسه و میزان خلاقیت معلمان

۳.     بررسی رابطه بین آموزش مستمر مدیران و میزان خلاقیت معلمان

 

 

فایل خریداری شده بلافاصله بعد از پرداخت موفق قابل دانلود می‌باشد همچنین ایمیلی حاوی لینک دانلود برای شما ارسال می‌شود.

 

 

در صورت داشتن هرگونه سوال، انتقاد یا پیشنهاد با پشتیبانی فروشگاه فایل پرشین استور تماس بگیرید.

ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

محصولات مشابه
طرح توجیهی صنایع دستی
جزئیات بیـشتر
طرح توجیهی قالی بافی
جزئیات بیـشتر
طرح توجیهی تولیدی مبلمان و مصنوعات چوبی
جزئیات بیـشتر
طرح توجیهی تولید کفش
جزئیات بیـشتر
پایان نامه مقایسه هوش هیجانی مرد سالاری و زن سالاری
جزئیات بیـشتر
برو بالا